Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az Egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés (rövidítve EÉVB), egy olyan vasúti biztosítóberendezés, mely a mozdonyvezetők figyelmét, ébrenlétét, éberségét „méri” és annak kihagyása esetén lassítja, majd megállítja az adott vonatot.

Feladata

  • Érzékeli a pályán keresztül a helyhezkötött jelzők által a pályába betáplált információt.
  • Kiértékeli a pályába táplált ütemeket (jelzést) és azokat a vezetőállásjelzőn megjeleníti azt.
  • Összehasonlítja a jármű tényleges sebességét a vezetőállásjelző által adott jelzéssel. Ennek megfelelően éberségi felhívást ad, vagy kényszerfékez.
  • Éberséget és jelenlétet ellenőriz jelfeladásra ki nem alakított pályaszakaszon. Az éberségi kürt által adott hangjelzésre elmaradó pedál vagy nyomógom kezelés esetén kényszerfékez.

Használata

A berendezést lábpedállal vagy nyomógomb állandó nyomvatartásával kell kezelni. 1550+50 méter út megtétele után a berendezés hangjelzést ad. Ilyenkor a pedált fel kell engedni és 150 m (az új változatban 130 m) út megtétele előtt újra le kell nyomni. Amennyiben a fenti műveleteket a megadott úthosszon nem végzi el a mozdonyvezető, akkor a berendezés kényszerfékezést kezdeményez. A nyomógombot vagy pedált hamarabb is fel lehet engedni; ilyenkor 50 m út megtétele után, ha a pedált nem nyomják le megint, hangjelzést ad.

Ha a mozdony sebessége a sebességcsökkentő jelzés által megszabottnál nagyobb, akkor a hangjelzés sűrítetten: 150+50 méterenként szólal meg. A nyugtázást ekkor is 150 (130) m-en belül kell megtenni. A 160 km/h sebességű közlekedésre is alkalmas éberségi és vonatbefolyásoló berendezéssel szerelt mozdonyok (V63 1xx sorozat, MÁV 1047-es mozdonyok) esetében a sűrített éberségi felhívás kezelése eltér az eddigiektől. Amennyiben a mozdony vezetőállás-jelzőjén csökkentett sebességre utaló jelzési kép jelenik meg (sebességcsökkentő jelzés mellett halad el, és például a max 120 km/h-ás üzemmód aktív), akkor az előbbieknek megfelelően kezelhető a sűrített éberségi felhívás. Ha a mozdony vonatbefolyásoló berendezése emelt sebességű üzemben működik, akkor csak egyszer törölhető az éberségi felhívás, a második felhíváskor fékezni kell és a vonat fővezetéknyomásának 3,6 bar alatt kell lennie, ellenkező esetben a berendezés kényszerfékezést kezdeményez. Emelt sebességű üzemmódba a mozdony EÉVB berendezése 124 km/h felett kapcsol át, és egészen addig ebben az üzemmódban működik, amíg a sebesség 80 km/h alá nem csökken. Ha a berendezés nem max 120 km/h-ás és nem emelt sebességű üzemállapotban van, akkor legfeljebb kétszer kezelhető el a felhívás a kényszerfékezés megindulása előtt vagy a fékezés megkezdése előtt. A fenti szigorítások a biztonságos közlekedéshez szükségesek, de az induktív jeltovábbítás sokszor zavarokkal terhelt, és például váltókörzetekben előfordulhat, hogy a mozdony hamis jeleket - vagyis a jelzők által mutatottól eltérő sebességcsökkentő jelet - vesz, amitől a biztonsági berendezés vészfékezést kezdeményezhet. Máskor meg a emelt sebességű vonatok előtt késve kezelt jelzők okoznak problémát. A sebességcsökkentő jelzések megjelenésekor az éberségi jelzőkürt hangjelzést ad.

Az EÉVB vezetőállás jelzői

EVM-120 központi egységgel (együtműködő) alkalmazott digitális vezetőállásjelző

Ez az önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt és vonatbefolyásolásra alkalmas pályán a mozdonyvezető számára jelzi a következő jelzőn várható jelzésképet.

Jelenleg két változata használatos: a hagyományos, lámpás kijelzésű vezetőállásjelző (lásd a legfelső képen), vagy a korszerűsített, járműveken (magaspályaszámú V63-asok, GYSEV/MÁV 1047-esek , V6E javítással korszerűsített V43-asok, GYSEV V43-asok, GYSEV/ÖBB 1116 001-025 és 060-065\(062) és RailJet\(200) vontatójárművek, MÁV 5341-5342 típusú FLIRT és Talent villamos motorvonatok, az MMV 040-es sorozatú járművei, a BVmot és BVhmot típusú motorvonatai, MÁV 6341 és MÁV 6342 típusú motorvonatai, a MÁV M62 3xx és a MÁV M41 23xx pályaszámcsoportú dízelmozdonyai, MÁV 6312 001, a GYSEV M40 típusú vontatójárművei, valamint a MÁV magasabb szintű főjavításon átesett Bzmot és V46 sorozatú járművei), illetve kizárólag EVM-120 központi egységgel (együttműködő) alkalmazott digitális vezetőállásjelző (lásd jobbra). Míg az előbbi színekkel, az utóbbi szövegesen, vagy számszerűen jelzi vissza a jelzésképet.

A vezetőállás jelző jelzései

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.