Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Története

A VES biztosító berendezés típust a XX. század első évtizedeiben fejlesztették ki. Mechanikus és villamos elemeket egyaránt tartalmaz. A váltókat és jelzőket elektromos úton, kapcsológombok segítségével állítják. A szerkezeti függéseket részben mechanikus alkatrészek, részben jelfogók biztosítják. A biztosító berendezés kezelőfelülete a forgalmi irodában elhelyezett egyközpontos készülékből áll. A váltók állítására, a vágányút lezárására és a jelzők kezelésére szolgáló kapcsológombok mellett a készüléken megtalálhatók az állomási fénysorompó kezelésére, valamint egyéb, különleges kezeléseket lehetővé tévő nyomógombok. A visszajelentő táblán az állomási vágányok foglaltsága folyamatosan megfigyelhető. A biztosító berendezés a váltók, jelzők, továbbá a fénysorompó állását és használhatóságát folyamatosan ellenőrzi. Építésekor még más jelzési rendszert használtak a MÁV-nál. A jelenleg alkalmazott sebességjelzési rendszer bevezetése után az állomás fényjelzőit és a visszajelentő táblát átépítették. Ilyen típusú biztosító berendezést a nagyvasúton a két világháború közötti évtizedekben építettek jelentős számban. Az akkor korszerűnek számító biztosító berendezést többnyire nagy állomásokon telepítették. A II. Világháborúban a legtöbb példánya elpusztult, vagy annyira megsérült, hogy felújítása helyett más típussal való kiváltása mellett döntöttek.

Napjainkban

VES típusú biztosító berendezés egyközpontos változatban már csak a Gyermekvasúton található. A nagyvasúton használt példányait az 1980-as években sok helyen korszerűbb típusú biztosító berendezésekkel váltották fel, de néhol még megtalálható (pl. Bp. Kőbánya-felső).  A szolgálat szünetelése idején az állomási váltókat váltózárral és biztonsági betéttel zárják le. A fénysorompót a közlekedő vonat személyzete kezeli.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

módosítási javaslat

(rk12005, 2011.06.10 17:19)

Én nem vagyok bizt. ber. guru, de azerintem az alábbi mondat nem igaz:

"A visszajelentő táblán az állomási vágányok foglaltsága folyamatosan megfigyelhető."

Amennyiben ez igaz lenne, akkor "Váltó- és vágányút foglaltságot ellenőrző biztosító berendezésről" beszélhetnénk. Ez pedig nem az.
De majd blokkos megcáfol, ha nem jól írtam.

chlepko@index.hu

(gyuri, 2011.01.19 17:52)

VES bizber van Székesfehérváron is !

bakter

(vasutbarat, 2011.01.18 16:58)

Köszönet Blokkosnak, hogy válaszolt!
Nekem mostanában nem sok időm volt, ezért nem is tudtam választ írni. Köszi!

tonidob@freemail.hu

(Blokkos, 2010.12.27 10:30)


Szeva!
VES (Vereinigte Eisenbahn Signalwerke)
azaz
Villamosközvetítésű félig önműködő fényjelzős biztosítóberendezés.

ÜDVÖZLETEM!

blankus7@gmail.com

(Balzs Blanka, 2010.12.23 16:58)

Minek a rövidítése a VES???

tonidob@freemail.hu

(Blokkos, 2010.07.30 10:56)

Üdvözletem.
Az oldal színesítése érdekében képekkel tudnék szolgálni. Többek között az itt említett Kő felsői Ves ról.
Csak gépet kell vigyek, és belekell matatnom munkám folyamán.

Írj a címemre ha érdekelnek.

javítás

(Máté, 2010.04.29 14:10)

Az említett dolgot kijavitottam.

tonidob@freemail.hu

(Blokkos, 2010.04.28 21:41)

Sziasztok, én kijavítanám a napjainkban című rovatot.
Budapesten Kőbánya-felső állomáson még ilyen berendezés található.
Kutya egy masina az biztos. Nagyon jó konstrukció, még énis javítottam nemrégiben..
Biztos még vagy 20évig ottlesz